igazmondo

Az igazság gyakran fájdalmas dolog. Rövid hírek, baloldali/tudományos stílusban.

Friss topikok

Utolsó kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Könyvajánló: Duncan Shelley - Az elme gyilkosai

2010.09.12. 12:21 wmiki

Duncan Shelley: Az elme gyilkosai

Alapvetően két nagy világkép alakult ki a történelem során: az egyik azt állította, hogy a fizikai univerzumot nem fizikai erők uralják és tartják mozgásban, a másik azt mondta, hogy semmi más nem létezik, csak és kizárólag a fizikai univerzum. Az egyik a lélekhit, a másik az agyaghit, azaz a materializmus. A lélekhitből két világkép lett? Az istenhit, és a reinkarnációban, a lélek szakadatlan újjászületésében való hit. A materializmus nem osztódott tovább, lévén, hogy minden tekintetben végletes és végleges.
Materializmusban hívő emberektől, például pszichiáterektől és pszichológusoktól lehet hallani, hogy a lélekbe vetett hit mögöttes oka a haláltól való félelem. Ám ezt a kijelentést érdemes alaposabban is megvizsgálni.
Egy közös vonás van az istenhitben, a lélekvándorlás hitében és a materializmusban: a halál. A halál a közös nevező, ebben egyeznek meg, ez az, ami mindháromban megtalálható. A különbség, méghozzá gyökeres különbség annak felfogásában van, hogy a halál beállta után mi következik.

Az istenhit azt mondja ki, hogy miután a test meghal, a lélek Isten színe elé kerül, ahol számot kell adnia mindenről, amit csak tett. Istent pedig nem lehet átverni, az ember nem találhat ki mentségeket, nem beszélhet félre, hiszen Isten mindentudó, és egyszerűen csak ránéz, és az előtte lévő lélek tettei azonnal megmérettettek. Az emberi érveknek itt nincsen semmi haszna. Nincsenek szubjektív indokok, nincsenek mentségek. Minden fekete és fehér, semmi sem szürke – miden olyan, mint valójában. És Isten megítéli a lelket: megjutalmazza jóságáért vagy megbünteti, ha arra szolgált rá. A jutalom és a büntetés is örökre szól.
A reinkarnációban való hit azt mondja ki, hogy miután a test meghal, a lélek újjászületik egy másik testben, de lényegében ugyanebben a világban. Az ember abból hal ki, amibe később visszaszületik. Így tehát, ha valaki éhínséget hagyott maga után, éhínség várja, amikor visszatér. Ha háború marad nyomában, háborúba születik. Ha őrjítő bűnözés, akkor abba. Ha ökológiai katasztrófa marad utána, amikor távozik, abba tér vissza. Lényegtelen, hogy az ember maga okozta-e azt a dolgot, vagy csak hagyta olyannak: abba fog visszaszületni. Itt sincs semmi szubjektivitás, nincsenek mentséget, sem dörzsölt ügyvédek, sem semmiféle kibúvó. Ami marad, amikor távozik, az lesz következő életében a sorsa.
A materializmus azt állítja, hogy miután a test meghal, nem történik semmi. Tökéletesen lényegtelen a halált követő események szempontjából, hogy az ember milyen életet élt. Nem számít, hogy milliók haláláért felelős-e vagy milliók életét mentette-e meg, a halál ugyanolyan, és ami utána következik, az is. Nincs jelentősége magának az életnek, miután bekövetkezik a halál. Az ember kieszelhette a nácizmust, központi szerepet játszhatott a Föld szennyezésében – mindez egyáltalán nem számít. Ha a szív megszűnt dobogni, a felelősségnek vége.
A három világkép egyetért abban, hogy halál van, de nem ért egyet abban, hogy mi történik, miután lezajlott a halál folyamata.
Az istenhit azt mondja, hogy bármit tettél is, azzal el kell számolnod, méghozzá magának Istennek. A reinkarnációban való hit azt mondja, hogy bármit tettél is, azt végső soron magadnak és szeretteidnek tetted, mert mindannyian ugyanide jöttök vissza. A materializmus pedig azt mondja, hogy bármit tettél is, az nem számít.
Nos, vajon mihez kell a legkevesebb bátorság?
Az Istennek való számadáshoz?
Vagy a visszatéréshez?
Vagy a semmihez?

17 komment

Címkék: könyvajánló

A bejegyzés trackback címe:

https://igazmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr662290287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2010.09.12. 19:41:36

A legnagyobb bátorság a materializmushoz kell. Igazából emiatt nagyon kevés igazi materialista van. A legtöbb, aki annak vallja magát nem valójában hisz ebben-abban, babonában, ki nem mondott álmokban, felnőttbe költözött gyerekes fantáziákban (amit persze, hogy ciki kimondani). Őnekik egyik vallás szabályrendszere sem tetszik, hiszik amit hisznek és, hogy ne abajgassák őket, hát azt mondják, nem hisznek istenben. Ha jobban megkapargatjuk, materialistának sem igazán szeretik bélyegezni magukat, és nem is azok.

Az igazi materializmushoz óriási erő kell, elfogadni, hogy a jelenet végén nincs tovább. Az emberi gondolkodásnak ez rettentő kihívás. Akkor inkább hisznek valamiben, vagy felvállaltan, vagy nem. Sok-sok gyengét tudhat magáénak emiatt megannyi vallás és szekta.

És az, hogy melyik szemlélet igaz? Arról egy szót sem szóltam. De egy biztos, materialistának lenni sokkal nagyobb kihívás, mint vallásos tanokban ringatózni.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.12. 20:23:29

@mimindannyian: hát igen egy felelőtlenséget hirdető értelmetlen divatideológiában hinni, aztán nagyon nagy bátorság kell...

a materialisták igazi (divat)hősök!

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.09.13. 10:10:16

@wmiki: de ha mégis ez az igazság, hogy nincs semmi, ahhoz lelkierő kell, hogy szembenézzen ezzel az ember

Azt könnyebb lelkileg elfogadni, hogy hárfázó angyalok között leszünk halálunk után, meg ilyesmi.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.13. 10:15:07

@agyvihar: hát persze, aztán nagyon nagy lelkierő kell, hogy nem vagyunk felelősek a tetteinkért.... :#

csak azt nem értem, az ilyenek azt már miért nem tudják feldolgozni, ha valaki mégis szeretné felelősségre vonni őket azokért a dolgokért, amiket (nem) tettek meg...
miért siránkoznak, hogy mi ez a hajtóvadászat?

a nagy lelkierejükkel azt már nem tudják feldolgozni, hogy amit korábban tettek, annak következményeik vannak?

Thainiel 2010.09.13. 12:40:03

@wmiki: Ez így, hogy egy materialista szemében a tetteinek nincsenek következményei nem igaz. Persze, lehet úgy is materialistának lenni, az egy dolog. De úgy is lehet nézni ebből a szemszögből, hogy nem magára van hatása a cselekedeteinek. Lehet, hogy ő nem fog korbácsot érezni a hátán, amiért felelős a környezetszennyezésért, de másra hatása van a tetteinek és ezt ő is felmérheti. Hiszen a materialistának a 'valóság', a látható fizikai világ a minden. Neki sokszor számítanak az itt történt hatások. Nem is feltétlenül kell magáért cselekednie, ha átérzi tettei súlyát. Ehhez mért kéne egy halál utáni elszámolástól félni?

De azthiszem egy idézet is ide illik, bár nem emlékszem a szó szerinti verzióra: "Az egyik legtragikusabb dolog az, ha az embert csak a büntetéstől való félelme által lehet rávenni, hogy jót cselekedjen." Most akárhogy is értelmezzük itt a mondatbeli jót, azért kicsit elszomorító, hogy a legtöbb vallás nem próbálja (nem is nagyon tudná) elmagyarázni azt, hogy mi 'értelme' van önzetlenül másért tenni valamit; ehelyett közli, hogy ha most jót teszel, akkor téged is jó dolog ér majd halálod után. Ez önzetlenség lenne? Nekem önzetlenebb a materialista tette, aki úgy gondolja, hogy ebből ő semmit nem kap vissza, soha. Mert mért lenne minden materialista hedonista is...

meronem 2010.09.13. 19:14:49

Szerintem nem a materializmustól függ az érdektelenség, hanem az egyes ember lelki, erkölcsi beállítságától, függetlenül a fenti három, egymást nem kizáró kiindulóponttól. Az istenhívő bízhat a bűnbocsánatban, feloldozásban, egybekben, ha jól sejtem, vagy ez csak átverés?

Bizony, én materialista megfontolásokból (értsd: a többi élőlény, a bioszféra és jómagam) miatt próbálok többek közt környezettudatosan élni, persze ("sajnos") még nem értem el egy etióp ökológiai lábnyomát...
minden, a technológia majd segít - vagy nem. Szerintem ez az igazi materializmus, hiszen a materialista tudja, hogy mik a tettei következményei az őt körülvevő világra. Az én szó szerint értelmezésem szerint.

Ha a reinkarnáció igaz, íváncsi vagyok, hogy milyen ökokatasztrófát hagytam magam után régebben, hogy ebbe a nem túl fényes bioszférába születtem :) talán én készítettem a felfedezések korában az angliai erdőkből hajókat? Ha így is van, a világ emiatt anyagiakban gazdagabb lett, szóval ez is stimmel, mert a mára ez is jellemző.

meronem 2010.09.13. 19:15:32

A könyv egyébként rdekes és lenyűgöző, bár csak egyszer lapoztam át egy könyvesboltban.

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2010.09.13. 21:35:45

@wmiki: nem értem, miért lenne a materializmus "felelőtlenséget hirdető értelmetlen divatideológia". Az rendben, hogy neked ellenszenves, de mi van, ha valaki meggyőződéséből ez következik és kikéri magának a csúfos megjegyzésed? Cserébe ő a vallásokat tudná hasonlóan leszólni.

Szerintem te pusztán racionalizálni igyekszel a más gondolkodások elleni érzelmeidet, s talán épp azért, mert a sajátodban bizonytalan vagy. Ez pedig nem túl bölcs dolog...

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.14. 07:15:15

@mimindannyian: mert?
úgy érzed, hogy a mai világban, ahol állami intézményekben terjesztik a a tanaikat a materialisták túl sok a felelősen gondolkodó ember?

mert nekem nem úgy tűnik...
persze lehet az én hibám, mert én nem becsukott szemmel járom a világot

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.14. 07:17:52

@Thainiel: ez nem büntetéstől való félelem, ezt úgy nevezik, hogy "felelősségérzet"
amikor valaki felelősséget vállal a tetteiért

persze ezt a szót a materialisták nem is értik
a felelőtlenségre még egy saját tudományágat is létrehoztak
ez a genetika
index.hu/tudomany/brittudosok/2010/09/08/a_genjeinkben_van_a_lustasag/

cypher · http://cypher.blog.hu 2010.09.19. 15:31:54

Az a tézis, miszerint csak „istenhit” és a „lélekvándorlás hite” létezik téves. Tévedés az is, hogy az istenhitek egyöntetűen azt tanítják, hogy halálunk után megmérettetünk, és az ítélet örökre szól. Azt elhiszem, hogy Te csak ilyen vallásokat ismersz. Ezek a vallások divatosak. De ez nem jelenti azt, hogy ne lennének más vallások, másféle tanításokkal.

Az valószínűleg igaz, hogy a legtöbb vallás tanításaiban szerepel a „lélek”, vagy valami ahhoz hasonló fogalom. (Bár megjegyzem, hogy bizonyos természet-vallások esetében még ez sem egyértelmű. Kérdés, hogy mit nevezel „lélek”-nek…) A lélekvándorlásnak az istenhittől való éles elkülönítése viszont nyilvánvaló badarság. Mi a helyzet az olyan vallásokkal (ezek főleg sámánista vallások), ahol az ősök szellemei velünk élnek? Ez nem lélekvándorlás, hiszen az ősök szellemei (általában) nem költöznek új testbe, de nem is istenhit, hiszen nincs isten, aki ítéletet mondana ezek fölött a szellemek fölött.

Vagy mi a helyzet a hindu vallással? (A kereszténység és az iszlám után a föld harmadik legnépesebb vallása, 900 millió hívővel!!!) A hinduk számos istenben hisznek, vagyis az ember nyugodtan hívhatja istenhívő vallásnak, ugyanakkor a hinduknál nem túlvilág, hanem lélekvándorlás van. A két kategóriád közül melyikbe sorolnád?

Hozhatnék más példákat is, de a helyzet már így is elég egyértelmű: a vallásoknak „istenhit” és „lélekvándorlás hite” kategóriákba történő mesterséges besorolása nevetséges és reménytelen vállalkozás.

cypher · http://cypher.blog.hu 2010.09.19. 15:39:32

Ugyanennyire nevetséges az is, mikor azt írod, hogy az istenhitek esetén halálunk után megmérettetünk, és „A jutalom és a büntetés is örökre szól”, valamint, hogy „Az emberi érveknek itt nincsen semmi haszna”. Vegyük pl. a görög (vagy a római) vallást. Ez egyértelműen az istenhit kategóriába tartozik. Ismeri a túlvilág fogalmát, és létezik benne valamifajta pokol és paradicsom (tartarusz és elízium). Ennek ellenére az ítélet korántsem olyan egyértelmű, mint írod. Az ókori görögök (és rómaiak) isteneikhez fűződő viszonya nagyon más, mint egy keresztény vagy muszlim hívő esetén. A görög istenek sokkal emberszerűbbek, esendőek voltak. Az ítéletük sem volt olyan egyértelmű. Az emberek alkudozhattak az istenekkel, sőt akár meg is vesztegethették őket…

De, hogy nehogy azt mond, hogy a görögök vallása már rég kihalt, nézzük meg a bahái hitet! Ezt a vallást a 19. században alapították, és mind a mai napig dinamikusan fejlődik. Napjainkban kb. 5-6 millió híve van. Szerintük a lélek a test halála után egy új létstádiumba jut, ahol TOVÁBB FEJLŐDIK, és egyre közelebb kerül istenhez. Vagyis nincs örökre szóló ítélet a halál után.

cypher · http://cypher.blog.hu 2010.09.19. 15:41:07

Mindezeket figyelembe véve, az az állításod, miszerint a hithez bátorság kell, az ateisták pedig gyávák (félnek az ítélettől), nyilvánvaló butaság. Én személy szerint ateista vagyok, és be kell, hogy valljam, rettegek a haláltól. Szörnyű az a tudat, hogy ha meghalok, akkor mindennek vége. Kimondottan irigylem a hívőket: megnyugtató lehet a hit, hogy a halál után is van valami.

Azzal kapcsolatban pedig, hogy az ember miért cselekedne jót, ha a halál után nem várja ítélet, csak azt tudom mondani, hogy azért mert ez tesz minket emberré. (Hú! Ez nagyon fellengősen hangzik…) Jót nem azért teszünk, mert félünk valamifajta számonkéréstől, hanem azért mert ez a helyes. Azért mert együttérzünk másokkal. Azért, mert mi is lehetnénk az Ő helyükben. Ahogy Thaniel is írta, ahhoz, hogy valaki jó ember legyen, és felelősséget érezzen mások iránt, nem kell hívőnek lenni. Ez nem a halál utáni ítéletről és a büntetésről/jutalomról szól, hanem arról, hogy bele tudok-e nézni a tükörbe…

meronem 2010.09.19. 19:35:46

@cypher: "Ez nagyon fellengősen hangzik…" Már miért hangozna fellengzősem? Szégyelled az érzéseidet, talán nem divatosak? :)
De valóban, intézményes vallásban való hívés nélkül is törekedhet valaki harmóniára. Ennek még az az előnye, hogy vallástól függetlenül mindenféle emberrel előítélet nélkül érezhetsz együtt. Szerintem.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.11.29. 20:26:13

Duncan Shelley: Az elme gyilkosai reszlet:

A világképek

"Alapvetoen két nagy világkép alakult ki a történelem során: az egyik azt állította, hogy a fizikai univerzumot nem fizikai erok uralják és tartják mozgásban, a másik azt mondta, hogy semmi más nem létezik, csak és kizárólag a fizikai univerzum. Az egyik a lélekhit, a másik az anyaghit, azaz a materializmus. A lélekhitbol két világkép lett: az istenhit, és a reinkarnációban, a lélek szakadatlan újjászületésében való hit. A materializmus nem osztódott tovább, lévén, hogy minden tekintetben végletes és végleges.
Materializmusban hívo emberektol, például pszichiáterektol és pszichológusoktól lehet hallani, hogy a lélekbe vetett hit mögöttes oka a haláltól való félelem. Ám ezt a kijelentést érdemes alaposabban is megvisgálni.
Egy közös vonás van az istenhitben, a lélekvándorlás hitében és a materializmusban: a halál. A halál a közös nevezo, ebben egyeznek meg, ez az, ami mindháromban megtalálható. A különbség, méghozzá gyökeres különbség annak felfogásában van, hogy a halál beállta után mi következik.
Az istenhit azt mondja ki, hogy miután a test meghal, a lélek Isten színe elé kerül, ahol számot kell adnia mindenrol, amit csak tett. Istent pedig nem lehet átverni, az ember nem állhat oda elé egy dörzsölt ügyvéddel, aki majd lyukat beszél a hasába, nem találhat ki mentségeket, nem beszélhet félre, hiszen Isten mindenttudó, és egyszeruen csak ránéz, és az elotte lévo lélek tettei azonnal megmérettettek. Az emberi érveknek itt nincsen semmi haszna. Nincsenek szubjektív indokok, nincsenek mentségek. Minden fekete és fehér, semmi sem szürke - minden olyan mint valójában. És Isten megítéli a lelket: megjutalmazza jóságáért vagy megbünteti, ha arra szolált rá. A jutalom és a büntetés is örökre szól.
A reinkarnációban való hit azt mondja ki, hogy miután a test meghal, a lélek ujjászületik egy másik testben, de lényegében ugyanebben a világban. Az ember abból hal ki, amibe késöbb visszaszületik. Így tehát, ha valaki éhinséget hagyott maga után, éhinség várja, amikor visszatér. Ha hábrú marad a nyomában, háborúba születik. Ha orjíto bunözés, akkor abba. Ha ökológiai katasztrófa marad utána, amikor távozik, abba tér vissza. Lényegtelen, hogy az ember maga okozta-e azt a dolgot vagy csak hagyta olyannak: abba fog visszaszületni. Itt nincs semmi szubjektivitás, nincsenek mentségek, sem dörzsölt ügyvédek, sem semmiféle kibúvó. Ami marad, amikor távozik, az lesz következo életében a sorsa.
A materializmus azt állítja, hogy miután a test meghal, nem történik semmi. Tökéletesen lényegtelen a halált követo események szempontjából, hogy az ember milyen életet élt. Nem számít, hogy milliók haláláért felelos-e vagy milliók életét mentette-e meg, a halál ugyanolyan, és ami utána következik, az is. Nincs jelentosége magának az életnek, miután bekövetkezik a halál. Az ember kieszelhette a nácizmust, központi szerepet játszhatott a Föld szennyezésében - mindez egyáltalán nem számít. Ha a szív megszunt dobogni, a felelosségnek vége.
A három világkép egyetért abban, hogy halál van, de nem ért egyet abban, mi történik, miután lezajlott a halál folyamata.
Az istenhit azt mondja, hogy bármit tettél is, azzal el kell számolnod, méghozzá magának Istennek. A materializmusban való hit azt mondja, hogy bármit tettél is, az nem számít.
Nos, vajon mihez kell a legkevesebb bátorság?
Az Istennek való számadáshoz?
Vagy a visszatéréshez?
Vagy a semmihez?"

"A világképeknek az a dolguk, hogy választ adjanak a végso kérdésekre. Minden világkép annak magyarázata, hogy mi az ember, mi a szerepe a világmindenségben, mi az univerzum, mi az élet, mi a halál, mi az élet értelme, és hogy mi a jó és mi a rossz. Minden világkép ezekre az alapveto kérdésekre ad választ. A materialista világkép homlokegyenest ellentmond ezekben a kérdésekben minden más világképnek.
A materialista világkép arra a kérdésre, hogy mi az ember szerepe a világmindenségben, azt a választ adja, hogy semmi.
A mi az univerzum kérdésére ismét a véletlenhez nyúl vissza, melyet már a mi az ember kérdésnél is használt, és azt mondja: az univerzum a semmibol jött létre, a semmiben egyszerre megjelent egy szupergolyó, amely rendkívül kicsiny volt, és magában hordozott minden anyagot és energiát, amely most van, majd ez a szupergolyó egyszerre felrobbant belso feszültségének következtében, és elkezdett tágulni, egyre csak tágulni, és még ma is tágul. És ebben az irdatlan nagy robbanásban történt, történik minden.
A mi az élet kérdésére a materialista válasz az, hogy egy túlértékelt, egyszeru fizikai és kémiai jelenség, melynek fobb ismérve például az anyagcsere. Léte véletlen, jelentosége nincs, puszta anyagi dolog, mint bármi más.
A halál a materializmusban az élolénynek nevezett közönséges szervezodés öntudatának nevezett közönséges fizikai-kémiai szervezodésnek a megszunése, alapelemeinek felbomlása következtében.
A mi az élet értelme osi kérdésre a materialista világkép igen tömör feleletet ad: semmi. Az életnek nincs értelme és nincs célja, csupán véletlen szervezodés és semmiben sem különbözik például a kavicstól, és azt kérdezni, hogy mi az élet értelme illetve célja, ugyanaz, mint azt kérdezni, hogy mi a kavics értelme és célja.
A materialista világkép még abban is teljesen különbözik minden más világképtol, hogy nem tartalmaz elképzelést jóról és rosszról, és egyenesen azt állítja, hogy sem jó, sem pedig rossz nem létezik.
A materialista világkép szerint az ember egy közönséges tárgy, nincs szerepe a létezésben, minden, ami létezik, véletlenül jött létre és véletlenül lett olyan, amilyen, az élet semmi, a halál is semmi, az életnek nincs értelme, mert nincs célja, és nincs jó és nincs rossz. A materializmus elterjedése világviszonylatban alig száz éves. Ez alatt a száz év alatt az embereknek gyökeresen megváltozott az önmagukról és a világegyetemrol és magáról az életrol alkotott elképzelésük. Ez az alig száz év olyan tragédiákba sodorta az emberiséget, amelyre nincs példa a történelemben. Lezajlott két világháború, egy hidegháború, a bunözés olyan mértékben vált részévé életünknek, amelyet korábban el sem tudtunk képzelni. Minden valószínuség szerint ebben az egyetlenegy évszázadban több ember halt eroszakos halált, mint valamennyi évszázadban együttesen.
A XX. század terméke a kipusztulás. Az emberi faj kipusztulásának réme még soha ezelott nem fenyegetett. Hátborzongató módon, rengeteg ember gondolja úgy, hogy az emberiség végül kipusztul. És ez a végül azt jelenti, hogy mindössze néhány évtized vagy néhány év alatt.
A lélektagadók azonban máris reagáltak az emberi faj kipusztulásáról szóló teóriákra. Azt mondták: nem baj. Nem baj, hiszen az ember az evolúciónak csupán egy kaland volt, hát továbblép és létrehoz további fajokat, ennyi az egész. Még olyan könyvek is születtek, melyek az ember utáni Föld idilli képét igyekeztek bemutatni, hogy milyen szép is lesz minden, miután az emberi faj kihalt.
Aki már állt egy anya, egy apa, egy gyermek, egy szerelmes, egy barát sírja felett, még az sem tudja elképzelni, mit is jelent a valóságban az, hogy kipusztul az emberi faj. Még az sem tudja elképzelni, aki túlélt egy náci haláltábort.
Vessen egy újabb pillantást a materializmus tételeire, és gondoljon bele:
A tett elött ott a döntés.
A döntés elött ott a mérlegelés.
A mérlegelés elött ott a cél.
A cél elott pedig ott az ember alapveto hozzáállása önmagához, az élethez, más emberekhez, a világhoz.
Próbálja ki.
Próbálja ki, és látni fogja, hogy képtelen olyan célt kituzni, amely végso soron ne saját világképérol szólna. Válassza ki élete bármelyik célját és gondolkodjon el rajta: miért választotta ezt a célt? És ha az éveire is rákérdez, elöbb-utóbb el fog jutni saját világképéhez, és rájön, hogy voltaképpen minden egyes céljának ez adja az értelmet, ebbol születik meg.
A materializmusban nincsen jó, nincsen rossz, az életnek nincsen célja, és az embernek nincsen semmiféle szerepe a létezésben. Alig száz éve hisszük ezt és a halálunkon vagyunk, és minden jel szerint el is pusztulunk.
Emlékezzen csak a politikára. Tudja, három szintje van, és a legalsó, amely pusztán kontrollt akar, határoz meg mindent. A materializmus politikai eszme. Azért van, azért hozták létre, hogy levigye az embereket a helyes útról."

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.07.02. 12:38:03

Most ezt olvasom, elég jó összefoglalója az élethez való tanácsoknak... bár... eléggé amerikai stílusban:
www.scribd.com/doc/56008469/Andrew-Matthews-Hallgass-a-szivedre-1

Andrew-Matthews - Hallgass a szivedre
süti beállítások módosítása