igazmondo

Az igazság gyakran fájdalmas dolog. Rövid hírek, baloldali/tudományos stílusban.

Friss topikok

Utolsó kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

A világgazdaság összeomlik

2009.11.04. 08:21 wmiki

A maják szerint 2012-ben ér véget a jelenlegi világrend. Nagyon pontos naptárat használtak, nem csoda, hogy aki elkezdett foglalkozni vele, mindenkit lenyűgözött. Egyéb jóslatok is arra utalnak, hogy hamarosan vége a "világ"nak. Nézzük a jelenlegi folyamatokat:

A világ országaiban egyre nő a munkanélküliség. A munkanélküliek nyilván kevesebbet fogyasztanak. Ezért a rabszolgatartóknak kevesebb profit marad. Hogy mégis fent tarthassák a megszokott luxust, ezért elküldenek embereket, és a meglévő munkaerőre raknak még több terhet, még jobban kizsigerelik. A még több munkanélküli még, kevesebbet fogyaszt, így már kevesebb termékre is van szükség, még több bérrabszolgát lehet elküldeni, most már emiatt is.

Ezen közben az állam kiadásai nőnek. Ki kell fizetni a nyugdíjasokat, a mind több munkanélkülit, a pénzért gyerekeket vállalókat, és segítenie kellene az egyéb okokból perifériára került embereken, a szegényeken, akik egyre többen vannak.
A bevételei ezzel párhuzamosan csökkenek. Hiszen a kevesebb fogyasztó kevesebb ÁFA bevételt jelent. A kevesebb dolgozó pedig kevesebb SZJ adó bevételt.
Ezért kénytelen újabb terheket rakni a polgárokra, akik egyre inkább úgy érzik, hogy a mind több korlát mellett egyre kevesebb lehetőséget nyújt neki az állam.

Összegezve: úgy néz ki a rabszolgatartáson alapuló társadalmi rendszer szükségszerűen összeomlik.

Megoldási lehetőségek:
Régebben ezeket a gondokat háborúkkal lehetett "orvos"olni. Új területek meghódításával, új rabszolgák beszerzésével.
Csakhogy ma már nincsenek új meghódítható területek, a Földön, a világűrbe pedig még mindig alig sikerült kibotorkálnia az emberiségnek.
Vagyis egy új nagy háború már nem fog megoldást jelenteni, bár valószínűleg a rabszolgatartók megpróbálkoznak vele.

Két megoldást látok jelenleg:

1. mindenki ugyanannyi fizetést kap, attól függetlenül, hogy mit csinál

2. el kell törölni a pénzt.

 

 Neked mi a véleményed? Szavazz!
Tényleg vannak felsőbbrendű emberek?

(A szavazás tájékoztató jellegű, nem reprezentatív felmérés, vagy megkérdőjelezhetetlen tudományos igazság.)
(A szavazás teljesen névtelen, semmiféle hátrány nem ér a véleményed miatt!*)
(* Kivéve, ha névvel is vállalod a véleményedet, vagy egyéb módon lenyomoznak.)
 

348 komment

Címkék: világgazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://igazmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr681497668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.02.12. 22:03:53

@utisz02: nem kérdőjeleztem meg, én is azt mondom, hogy mindenki más, és mást szeret csinálni, és nincs szükség arra, hogy valamire rákényszerítsünk embereket, mert kényszer nélkül is mükődhet egy felelős társadalom

utisz02 2010.02.12. 22:06:46

@wmiki:
mert a természet törvényei ebben a rendszerbe kényszerítik vissza?

játékelméletet tanultál?

Meglehet állapodni, hogy mindenki ugyan annyit kap feltéve ha betartjuk a szabályokat, de elég 1 azaz 1 ember aki rájön arra, hogy ha szabályt szeg sokkal jobban fog járni és a rendszer bukásra van ítélve. Először egy, azt még valaki és így szépen sorra addig amíg az egész rendszer bukik.

Már pedig egy erősen individualista társadalomban szerintem abszurd az képzelni, hogy nem lesz senki aki megkísérelje.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.02.12. 22:07:39

ez teljesen off, de tessék, egy kis olvasnivaló
www.freeweb.hu/barki/seth/2eljovetel.htm

eszerint ha, 2012-re nem is, de 2075-re kiderül tényleg összeomlik-e a világgazdaság

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.02.12. 22:08:18

@utisz02: milyen természeti törvények???
a természetben hol használnak még máshol pénzt?

utisz02 2010.02.12. 22:19:54

@wmiki:

Mi lesz az olyan dolgokkal, ami egy egyén számára rettentő módon káros, mégis a közösség szempontjából elengedhetetlen?

Példa: védőoltás, mindenki tudja, hogy nem 100%-sak
igaz, hogy 0,000001%-ban de elő fordulhatnak komplikációk, akár halál is. Ez egy tipikus játék elméleti probléma. Mindenki arra fog várni, hogy majd a másik beoltja magát és megvéd engem, így én elkerülöm a komplikáció kockázatát. Az emberek töredéke adatna be magának védőoltást ha nem lenne állami szigorral kikényszerítve. Lásd egyes nyugat-Europai államokban, ahol aztán nagyon tudatosak az emberek, ismét felütötte a fejét olyan betegségek mint a kanyaró. A kanyaró min. 92-94% átoltottságot igényel, ezt állami szigor nélkül kikényszeríteni?

utisz02 2010.02.12. 22:21:54

@wmiki:
nem a pénz a természeti törvénye.

Hanem a szükséglet kielégítés törvénye és ami abból következik.
Mindenki arra törekszik, hogy a saját hasznát maximalizálja még ha ez esetleg azt jelenti, hogy neki az okoz örömet ha másokon segít.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.02.12. 22:22:22

@utisz02: tipikus hívő "gondolkodás"od van
mi lesz ha eltörlik az inkvizíciót???
utána mindenki szabadon hihet abban amiben akar??

a válaszom:
igen
ha valaki nem adatja be a védőoltást az meghal
... vagy nem...

mindenki szabadon dönt az életéről...
...és persze a közösségéről, amiben él...

utisz02 2010.02.12. 22:23:07

@utisz02:
Ellenben sokaknak a birtoklási vágyának a kielégítése okoz örömet vagy az, hogy sokat ehet, szexelhet, olvashat.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.02.12. 22:23:29

@utisz02: ...vagyis a pénz teljesen szükségtelen...

..hiszen mindenki individum, egyedi szükségletekkel, ahogy korábban már írtad, csak úgy tűnik máris elfelejtetted :((

utisz02 2010.02.12. 22:25:28

@wmiki:
Jó akkor nem védő oltás.
Közlegelők tragédiáját ismered?
Állami vagy közösségi kontról nélkül képtelenség megoldani.

utisz02 2010.02.12. 22:30:22

@utisz02:
vagy ha tudsz rá megoldást akkor kijár neked egy közgazdasági-nobel díj

utisz02 2010.02.12. 22:35:15

@wmiki:
Igen mindenki individuum :) vagyis egyet értünk, hogy mindenki a saját hasznát maximalizálja.

Viszont mi van ha a saját maximumát korlátozza a közösség? A eset megszegi a szabályt és ezzel újra maximalizálja, B nem szegi meg a szabályt ezzel viszont nem maximalizálj az elérhetőnél rosszabb szituációba kerül.
Mit fog tenni az egyén?
A: ha nincs "inkvizíció" megszegi a szabályt és ki elégi a saját igényét, maximalizálja ezzel eleget tesz a természet törvényeinek.
B: van büntetés, attól függ: ha a kapott büntetéssel még így is jobb helyzetbe kerül mint ha nem szegne szabályt akkor, törvényt fog sérteni. Ha viszont rosszabb helyzetbe kerül ebben az esetben nem fog dekadensen viselkedni.

Tehát szerinted szükség van egyes társadalmi szituációkban az "inkvizítorokra" avagy nem?

Példa: vezetés, mindenki tuja, hogy a nagy csoport autó akkor halad a leggyorsabban ha be tartja KRESZT, ha valaki megszegi előnyhöz jut (indokolatlan előzgetés, mások elé bevágás ezzel én gyorsan haladok, a többieket viszont folyamatos hirtelen fékezésre kényszerítem), kivéve ha ott rendőr és bűntett.
Mivel járunk jobban?
Nem tudom hányan voltak arab országban illetve egy német állam autó pályáján, érdekes eltérések tapasztalhatóak.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.02.12. 22:52:03

egyvalamit nagyon nem értesz laci (usztics)
egyedül senki nem boldogul

...kivéve, ha ő úgy akar élni, de ezt is megpróbálhatná egy szabad rendszerben

utisz02 2010.02.12. 23:13:56

Ezt az iszonyatos európai-keresztényi központúságot.
Miért van az, hogy a keleti válásokban a végtelen felfogása és létezésének elfogadása evidencia. Csak mi európai szemlélet módunk ennyire korlátolt?

@wmiki:

utisz02 2010.02.12. 23:15:26

@wmiki:
De én értem, ebben igazad van. Egyedül az ember nehezen boldogul, viszont ha közösségben akarunk élni akkor ott szabályokat kell teremteni és azokat be kell tartatni.

utisz02 2010.02.12. 23:16:25

@utisz02:
tartatni
a szabály szegés a lét elemünk, az egyéni hasznuk maximalizálásából kövezik és ezáltal kódolt a természetünkbe.

utisz02 2010.02.12. 23:36:35

@wmiki:
Az ilyen vallásos szövegekről mindig a "Missionaria Protectiva" jut eszembe, vajon miért.

babraba 2010.03.01. 15:27:14

wmiki, azt hiszem, Te a saját semmittevésedet, észosztásodat szeretnéd legalizálni a blogoddal... Igen, ha összeomlik a világ, akkor is ugyanezt az utat fogja bejárni újra, és újra... Lesznek először "jó" társadalmak, ahol egy, kimagasló egyén fogja az újraelosztást szabályozni... a köv. generációnál már kevésbé "okosan" és így tovább, amíg kb. elérünk az abszolutizmushoz, ahol "felkél" a nép, és önmaga kormányoz, újra a kapitalista demokráciákban... Soha nem fogunk ebből "kinőni", mivel ez az egyetlen út, melyben csoportosan boldogulunk!
Mindig, minden rendszer kitermeli a maga potyautasait, és igen, én, mint önző, hívő ember, ha megtalálom az elős potyautast, abban a pillanatban omlik össze a hitem, és leszek én is potyautas!
Te tényleg nem értéket teremtesz, csak a szádat jártatod, potyautasként próbálsz viselkedni, ebben a (z általad szarnak tekintett) társadalomban, és meg vagy sértődve, ha ezt mások nem nézik jó szemmel... Nem vitatkozol, hanem mantrázod a hülyeségeidet, és elvárod, hogy értsék meg, miközben Te befogod a füled és meghallani sem akarod amit más mond... Szóval wmiki, miattad nem tud változni a társadalom, nem mások miatt, úgyhogy kapd össze magad!
Drága, Te vagy a hívő, ráadásul gáz módon fanatikus, mert fület befogva, ordítva menetelsz!

albino combino 2010.03.01. 15:59:23

@wmiki: már bocs, de már most készülsz arra ha 2012-ben mégsem történik semmi (mint a többi világvége jóslat esetében)? ennyire bízhatnál azokban akik után vakon mész. ha 2012 a céldátum akkor tuti hogy akkor fog bekövetkezni.

albino combino 2010.03.01. 16:02:55

@utisz02: @wmiki: a pénz csak egy eszköz. nem fogsz tudni olyan rendszert mutatni ami akár elméletben működne.
valami oka csak volt, hogy egymástól teljesen függetlenül több társadalomban is kialakult a pénz fogalma.
hogy jobban értsd - így lett megteremtve az ember.
ha össze is omlik majd ez a jelenlegi gazdaság egy újonnan kinövőben is fel fog bukkanni valamilyen formában a pénz

albino combino 2010.03.01. 16:05:02

@wmiki: ki vagy mi akadályoz meg bárkit is abban hogy szabadon éljen? vehetsz egy tanyát az alföldön, vagy elmehetsz Szibériába vagy az Amazonas erdeibe. senki sem gátol meg. ja, hogy te olyan "tevékenységet" szeretnél végezni, ami állami szabályozás alá esik. a tudományszekta tart vissza attól hogy ... őőő mit is szeretnél Te csinálni?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.03. 14:06:04

a két kisfiú hozzászólását moderáltam
ha mocskolódni akarnak menjenek máshova

egyébként a kommunizmusban is volt pénz, sőt az (és a hatalom) jelentős szerepet töltött be

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.03. 14:07:08

@babraba: feltételezések
de ha neked gyferenc az értéket teremtő példakép az a te dolgod

bár kíváncsi lennék, hogyan definiálnád pontosan ki az értéket teremtő

vagy akkor a betegeket és az öregeket öldössük le?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.03. 14:07:59

@albino combino: történni fog valami, és bizonyos értelemben készülök rá, már amennyire ilyenre fel lehet készülni

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.03. 14:09:40

@albino combino: nem tudok róla, hogy az ember pénzzel együtt lett volna megteremtve
van erre valami bizonyítékod?

albino combino 2010.03.03. 14:41:41

@wmiki: félreértesz.
remélem tudod, hogy nem arra céloztam, hogy a kisbaba egy marék apróval a kezében születik.
az emberek életét igenis nagyban megkönnyíti a pénz használata és mindig akadnak majd olyanok akiknek több kell majd belőle. olyan is van aki megelégszik a kevesebbel is. de ettől függetlenül a pénz nélküli társadalom nem életképes.

lehet ismered az anekdotát - a taxisnak a csajszi a fuvar végén felajánlja hogy mi lenne ha lesz..ná. mire a taxis - jó én meg majd lesz..pom a benzinkutast.

a lényeg, hogy pénz nélkül nem igazán lehetne összehasonlítani bizonyos munkák értékét.

albino combino 2010.03.03. 14:43:37

Miki - elárulnád, hogy te milyen úton-módon jutsz internetközelbe? mármint hogy, honnan csinálod ezt a blogot?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.03. 14:45:56

@albino combino: természetes, hogy egy rendszerhívő így gondolkodik
talán számodra az inkvizícióval sincsen semmi baj, elvégre nagyban megkönnyíti a dolgokat, ha mindenki csak ugyanazt gondolhatja a világról

albino combino 2010.03.03. 14:51:41

@wmiki: nem tudom, hogy a kommentelők közül bántott-e téged bárki is fizikailag. alád sem gyújtottak. sőt még egy hereszorítót sem kaptál (remélhetőleg) senkitől.
AZT GONDOLSZ AMIT AKARSZ.
mondjuk nem teljesen tiszta, hogy az inkvizíciót azt hogy hoztad ide ismét, de mindegy.

azt áruld el inkább hogy azon kívül hogy nincs belőle elég mindenkinek mi a bajod a pénzzel.

vagy vázolj egy normális, kb. működő modellt. csak úgy nagy vonalakban.

Szaba77 2010.03.03. 18:15:02

Nem kell ugyanazt gondolni.
De ha úgy gondolod, hogy neked valamiről más a véleményed, és hangoztatod is, illik megindokolni.
Jelenleg még nem tálaltál olyan érvet, amelyik kellőképpen alá lenne támasztva.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.06. 08:50:17

@albino combino: miből gondolod, hogy bajom van vele?

a cukrot, az alkohlot, meg a drogot is károsnak tartom, de ha írok róla, akkor az azt jelenti, hogy bajom van ezekkel?

nyilván van akinek szüksége van rá...

Szaba77 2010.03.19. 13:17:12

Egyes alkoholoknak, mint például a vörösbor, komoly pozitív élettani hatásai vannak.

www.krepuska-feszt.hu/bor_egeszseg.html

albino combino 2010.03.21. 14:36:43

@wmiki: szenilis vagy? Akkor leírom az egyik postod címét - "Az állam és a pénz semmirevaló"
Ha ezekből azt szűrtem le hogy neked valami bajod van a pénzzel akkor én vagyok a hülye?

Értetlenkedsz hogy miért gondolom azt hogy neked bajod van a pénzzel a következő sorban meg te magad írod, hogy szerinted káros. Na mindegy.

albino combino 2010.03.21. 14:38:02

Uhh még most látom hogy felfedezted a tudomány egy újabb csodáját és most minden cikknél lehet szavazni. Tök jó. Na dobok is egy párat.

brlv24 2010.03.21. 15:02:24

@albino combino: Bar itt sem jo a kerdes. Az egesz kodosites.
Peldaul egy gyilkossag eseteben nem a kés a hibas, hanem az a gyilkos, aki azt rossz dologra hasznalta.
A kes onmagaban egy hasznos eszkoz, mindenki nap mint nap hasznalja.

kIára 2010.03.21. 16:33:29

Sajnos nem lehet szavazni.
Az első kérdésre szavaznék igennel, de a kérdés második felére csakis nemmel.
A második kérdésre nem szavaznék, de az emberek egyenlőségével úgy-amennyire egyetértek.

Szaba77 2010.03.30. 10:58:45

@kIára: Így van, az emberek egyenlőek, de szerintem nagy szerepe van a társadalom fejlődésében annak, hogy aki ügyesebb, az többre vihesse kevésbé tehetséges társánál, nem szerencsés rákényszeríteni az emberekre egy "egyenzakót". És ebben van szerepe a pénznek. Enélkül nehéz lenne megvalósítani, pontosabban lövésem sincs hogy lehetne megvalósítani, hogy jutalmaznának egy rendkívüli tehetségű szobrászt, például

Haibane 2010.03.30. 11:00:17

@Szaba77: fura módon mindig az akar egyenlőséget aki semmihez sem ért. Van a biológiában egy szó ilyesfajta tevékenységre, de nem ugrik be... jah igen parazitizmus.

Szaba77 2010.03.30. 12:10:09

@Haibane: Asimov látta jól a dolgokat, aki arról írt, hogy mi lesz akkor a távoli jövőben, ha mindenki egyenlő. Kultúrák teljes bukását jósolta, akik az előre hajtó erő hiányában először stagnálni kezdtek, majd eltűntek.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.31. 15:00:55

@kIára: akkor úgy látszik mégsem értesz egyet az emberek egyenlőségével

persze vannak még, akik hozzád hasonlóan "gondolkoz"nak, akik szerint vannak magasabb rendű emberek

őket náciknak nevezték

Szaba77 2010.03.31. 17:30:58

@wmiki: "persze vannak még, akik hozzád hasonlóan "gondolkoz"nak, akik szerint vannak magasabb rendű emberek
őket náciknak nevezték"

A nécik származás alapján neveztek egyes népcsoportokat alacsonyabbrendűnek.
Amit én mondok az a tehetség alapján emel ki.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.04.14. 12:25:23

@Szaba77: és azt ki dönti el, hogy ki a tehetséges, és ki nem, náci?
te, hasraütésre? vagy aki több kárt tud okozni? vagy többet fut? vagy gyorsabban szalad? aki meg beteg, vagy kevésbé tehetséges ezekben, az felőled szenvedjen?

Szaba77 2010.04.14. 13:33:45

@wmiki: "és azt ki dönti el, hogy ki a tehetséges, és ki nem, náci?"

Hát nem tudom kettőnk közül ki az, aki erőszakkal akarja másokba fojtani a szót, ha a véleménye nem tetszik neki...

Dolgozó körökben van teljesítményértékelés, ahol a főnökök elemzik a dolgozó munkáját. Persze ez objektív dolog.
Ha pedig az illető teszem azt művész, akkor a kiállítását meglátogatók számából derül ki, hogy tehetséges-e.
Szerencsétlen esetben csak halála után lesz felkapott, láttunk már ilyet.

Szaba77 2010.04.14. 13:35:07

@wmiki: "aki meg beteg, vagy kevésbé tehetséges ezekben, az felőled szenvedjen?"

Aki beteg az ápolni kell. Aki lusta az meg ne kapjon annyit. Nem mondom hogy éhezzen, de legyen respektje a munkának.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.05. 17:24:25

@Szaba77: ...vagyis szerinted is nyugodtan eltörölhetjük a pénzt, az a fontos, hogy összefogjunk

örülök, hogy megvilágosodtál

Szaba77 2010.05.05. 18:33:01

@wmiki: "...vagyis szerinted is nyugodtan eltörölhetjük a pénzt, az a fontos, hogy összefogjunk"

Az összefogás abszolút szükséges.
De pénz nélkül nem tudsz különbséget tenni lusta és szorgalmas között.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.05. 18:39:08

@Szaba77: én különbséget tudok, de lehet, hogy csak nekem van ilyen különleges érzékem, amiről te még sosem hallottál

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.05. 21:09:45

@Szaba77: egyébként pedig a pénz ponthogy gátolja az összefogást, hiszen az a megosztásról, a versengésről, és a kisajátításról szól

Vilagpolgar 2010.07.26. 12:17:13

@wmiki: még egy régebbi kommentedre szeretnék reagálni.
Azt írtad hogy ha nem lenne pénz... mindenki elvenné magának azt amit kell és csak azt amit kell...
Csakhogy ez így nem működik!

Ha kezedbe veszel bármilyen gazdaság működésével kapcsolatos könyvet cikket stb. A gazdasági rendszerünk alapvető eleme, hogy nincs ÁRUBŐSÉG.
Tehát a te rendszered már megbukott. Mondok 1 példát:

Tegyük fel, hogy van egy 200 lakosú falu ami önfenntartó és hermetikusan elzárt (már alapból ez is idealizált eset)
Van 10db almafájuk, ahonnan naponta 120db almát tudnak leszedni. Nem többet.
Ha a lakosságból mondjuk 150 ember úgy döntene, hogy almát szeretne enni (amit lássuk be teljes joggal tesz) szépen odamennek és elvesznek 1 almát (egyik sem akar többet mint a másik, nem akarja ellopni az egész kupacot). Mit fog akkor csinálni a 121. ember??
A rendszered alapján jutnia kellene neki alma de nem jut, ha meggebednek sem lesz 120 almánál több a faluban.
Mondhatnád, hogy "felelősen gondolkodó ember ilyenkor nem akar almát többé elmegy körtéért"
ez így van csakhogy hogyan választod ki hogy ki menjen körtéért, ha mindenki egyenlő?
Erre találták ki az emberek a pénzt, még réges rég. Hogy aki nagyon akar almát, az vesz magának. Aki nem akar annyira, az nem vesz, inkább vesz mást.

Összegezve: A pénz nélküli világ akkor és csak akkor működne, ha minden tulajdonunkból végtelen mennyiség lenne. Azonban akármink van, azért valaki keményen megdolgozott, és a készleteink erősen limitáltak.

Vilagpolgar 2010.07.26. 12:25:14

A történelem során rengeteg próbálkozás, kísérlet volt a pénz nélküli világ megalkotására. A te terveidnél százszorta jobban kidolgozottak sokkal elszánt emberekkel. Az eredmény: kudarc

Ezek a rendszerek káoszba, őrületbe torkollottak (érdemes utánaolvasni a neten). Még egy olyan sokkal kisebb volumenű dolgot sem tudtak megvalósítani, mint az infláció megállítása (pedig harcoltak vele 30 éve@wmiki: n át a kommunisták)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.07.27. 18:15:19

@Vilagpolgar: megint feltételezésekkel jöttök, a megoldás ha meseblogot indítatok

1. a kommunizmus idején ugyanúgy volt pénz
2. fogalmad sincs mi történt a világtörténelemben, hiszen nem ismered az emberiség történetét
3. ha egy társadalomban kitalálunk egy fogalmat, amiért cserébe bármi megkapható, akkor szükségszerű, hogy az egyén egyetlen célja az lehet, hogy ebből a kitalált dologból minél többet felhalmozzon
és mivel az erőforrások végesek:
ez szükségszerűen összeomláshoz vezet

vilagpolgar 2010.07.27. 20:01:44

@wmiki:

1. a kommunizmus idején valóban volt pénz, (ez nem is volt kérdés tágya) viszont sok kapitalizmusra jellemző gazgasági elemt fékeztek ( vagy fékezni próbáltak) pl árverseny, tőzsde, infláció.
2. Már hogyne lenne fogalmam a világtörténelemről, hiszen ezer és ezer forrás (primer és szekunder egyaránt) iródott minden korszakról. Te nem szoktál olvasni?
3. " ...akkor szükségszerű, hogy az egyén egyetlen célja az lehet, hogy ebből a kitalált dologból minél többet felhalmozzon..."
ezt most nagyon elrontottad! korábbi kommentedből kiderül, hogy mélyen elítéled e viselkedést
bizonyíték: komment Haibane-nak "... ez [a fajta viselkedés] csak rád és a hozzád hasonló haverjaidra jellemző..."
Óriási önellentmondás, de már nem is akadunk fent rajta
4. az utolsó két sorod érthetetlen(??) az hogy a készletek végesek, nem jelenti azt hogy az egész rendszer összeomlik, csak azt hogy nem lesz mindenkinek annyi "java", mint amennyit akar...
De nem is értem ezen minek akadsz fent, hiszen jelenleg is az emberek jelentős többésge ( mondhatni mindenki) hiányt szenved valamiben, ennek ellenére nem tűnik úgy mintha a rendszer össze akarna omlani.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.07.27. 20:11:29

@Kory16: de, pontosan úgy tűnik, ha olvasnál újságot te is észrevennéd, dehát egy igazi hívő sose látott tovább az orránál

vilagpolgar 2010.07.27. 20:20:29

@wmiki: A média, különösen a bulvármédia mindig is a szenzációhajhászásra, különösen a pánikkeltésre szakosodott. Szánt szándékkal akarják elhitetni hogy "baj van emberek ne lázadjatok mert világvége lesz" a sok hülye paraszt meg robotol "rabszolgaként" ahogy te mondanád...
Ha te mindent elhiszel ami ezekben a hátulról pénzelt szennypapír újságokban van akkor igencsak sajnállak

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.07.27. 20:30:19

@Kory16: aham...
érveid is vannak hívő, vagy csak jöttél a agymosott.blog.hu oldalról?
...
addig talán nézegesd az országok eladósodottságát

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.09.08. 09:36:04

szerintem a rabszolgatarto tarsadalom sosem szunik meg, maximum annyi tortenhet hogy a rabszolgak szerepet atveszik a gepek , robotok
ebben az esetben mar megszunhet a penz, es letrejohet egy tudas alapu rabszolgatarto(robot) tarsadalom
ahol az emberek meroszama nem a bankszamlaja hanem a tudasa lesz

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.10. 08:32:05

@version: ez feltételezés, de robotok két okból sem jöhetnek létre
1. MI: a tudománynak lövése sincs, hogyan lehetne algoritmust írni a kreativításra, enélkül pedig nincs intelligencia
2. Energia: nem tud olyan megújuló, önellátó energiatáplálást szerkeszteni, amivel már a legkisebb sejt is rendelkezik

szóval amit írtál, az elég valószínűtlen

ami tény, hogy a fennálló gazdasági rendszer összeomlik

ami szükségszerű is
ha egy rendszerbe bevezetünk egy kitalált fogalmat, amiért bármi megkapható, akkor a rendszer minden egyedének az lesz a célja, hogy ebből a dologból minél többet halmozzon fel, bármi áron

ez egy idő után összeomláshoz vezet
vagyis a pénz egy véges erőforrású rendszerben összeomlást idéz elő
a végtelen erőforrásúban pedig nincs értelme

így tehát a pénz alapú, kizsákmányoló, rabszolgatartó társadalom egy idő után szükségszerűen összeomlik
már látjuk is a jeleket

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.09.10. 14:05:36

@wmiki: egy fizikai dolgozo ritkan kreativ, nem szukseges egy dolgozo robothoz tudat
viszont ezek elterjedese mar akkorat ut a piacon, hogy szuksegszeru a tarsadalom tudas alapu formara alakulasa
valamilyen szinten most is ez a folyamat zajlik csak most a rabszolgak a kinaiak, a robotok csak felerositik es meggyorsitjak az atalakulast

energia van itt boven, az atomreaktorok kihuzzak meg 1000 evig, van annyi hasado anyag a foldon

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.10. 14:35:07

@version: természetesen vannak munkafolyamatok, amik algoritmizálhatók, de azokat jobb helyeken már most gépekkel oldják meg

természetesen az elnyomott országokban nem

energia pedig (jelenleg) nincs bőven, atomreaktorokat nem tudsz kis méretben alkalmazni, nem is terjednek el, csak a drága, és szennyező olajégetés megy

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.09.10. 15:11:15

a kovetkezo munkakra gondolok, amiket 10-20 even belul a robotok atvesznek:

eladok
penztarosok
osszeszerelo uzemek
benzinkutas
szallitas
gyartas
allat,novenytermesztes

tarsadalmi szinten ezek a munkafolyamatok kiteszuk a lakossag 50-70%-at
tehat ilyen mennyisegu munkanelkuliseggel kell szamolni
ezt a kapitalizmus mar keptelen kezelni, mindenkeppen megbukik
es termeszetesen a penz is szuksegszeruen
a feladat az hogy az atalakulas eroszak mentesen mehessen vegbe

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.10. 15:56:14

@version: nem fog erőszakosan végbemenni, te is látod, hogy sokan ragaszkodnak a kizsákmányoló rendszerhez, és foggal-körömmel védeni fogják

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.10. 16:01:08

@wmiki: * nem fog nem nem erőszakosan végbemenni

vagyis erőszak lesz bőven
az urak majd még megpróbálják megvédeni a hatalmukat, bármi áron

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.09.10. 21:06:54

@wmiki: ja gondoltam hogy csak eliras, erre az idoszakra en is kivancsi leszek :)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.10. 23:10:20

@version: aztán lehet, hogy tévedek...
talán az irányítóknak is lesz más gondjuk, nekik is épp elég probléma lesz, hogy hogyan lehet életben maradni: áram, vezetékes víz, szemétszállítás, benzin, és működő elektromos berendezések nélkül

de attól tartok a jelenlegi status quo-t ezek hiányában is fent szeretnék tartani
bármi áron
a hatalom már csak ilyen

az biztos, hogy nehéz lesz az átmeneti időszak, bár ne lenne az

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2010.12.08. 14:38:18

@wmiki: Erre az egész baromságra ajánlanám neked Ben&Teller Bullshit című sorozatát, amiben a képtelen ökörségeknek járnak utána.

Konkrétan olyan majákat kerestek meg Mexikóban (még mielőtt hülyeséget mondanál: a majákat nem irtották ki a spanyolok, azok az aztékok voltak) akik táplálták és továbbvitték az ősi kultúrájukat, illetve a trónörökösnőt, aki az egykori maja uralkodóházból származik.

Ők szépen elmagyarázták, hogy nem, soha egyetlen maja sem állította, hogy 2012-ben világvége lesz, csak a sok idióta fehér látta, hogy 2012-ig van kész a naptár, és azt hitte, hogy ennek valami kozmikus jelentősége van. A maják azt is elmagyarázták, hogy a naptár készült volna tovább is, csak jött a spanyol invázió, és a majáknak volt jobb dolga is, mint naptárakkal szórakozni. Például: menekülni a dzsungelben.

Hozzátenném, még ha az ősi maják azt is mondták volna, hogy 2012-ben lesz világvége, akkor sem lenne valami nagy durranás, mert okos ember nem ad olyanok véleményére, akik azt hitték, hogy a napfogyatkozás elmúlik az emberáldozattól...

albino combino 2011.01.31. 15:40:30

@wmiki: azt te is észrevetted, hogy az optimista és a realista jóslat is ugyanattól az embertől származik? Az összes jelentés Hetési Zsolté, aki mindkét jelentésében ugyanazt írja. Csak a színezet más egy kicsit.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.01.31. 15:43:20

@albino combino: ahogy mondod az "értelmiségi" index próbálta elviccelni a képet

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2011.03.11. 22:13:13

@wmiki: hülye kérdés,

1) ezek nem zárják ki egymást, képzeld mi lenne, ha nem lett volna felkészülve.
2) az, hogy az újságírók végtelenül túlzó, figyelemfelhívóan torz címeket szülnek, ezt már észrevehetted volna. Kéne nyitnod egy blogot az újságírókról is már.

vilagpolgar 2011.04.04. 20:19:22

HA rossz kedvem van, mindig valami szkeptikus vs. szélhámos blogra jövök fel. Szétröhögöm a fejem a sok blődségtől, amit egyes iskolázatlan egyének írnak.

OFF: Továbbra sem tudom felfogni, hogy wmiki milyen alapon szidod a liberálisokat, amikor mindenhol a liberalizmus alaptételét hangoztatod ("Szerintem mindenki hihessen abban, amiben akar").
ON

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.04.04. 21:43:08

@vilagpolgar: :0

elvileg igazad lenne, ennek ellenére, ha megfigyeled (itt a blogon is) a magukat liberálisoknak hazudó álértelmiségiek azok, akik leginkább fröcsögnek az istenhit/asztrológia/otthonszülés/vegetarianizmus ellen

hetivalasz.hu/itthon/fabry-sandor-es-vago-istvan-a-ringben-i-19145/

hetivalasz.hu/itthon/fabry-sandor-es-vago-istvan-a-ringben-ii-19212/

Port Kennedy(Australia) 2011.08.19. 20:52:29

wmiki - elolvastam újra a cikket.
Majdnem 2 éve írtad. Akkor azt mondtad, hogy csak 2 megoldást látsz
1. mindenki ugyanannyi fizetést kap, attól függetlenül, hogy mit csinál
2. el kell törölni a pénzt.

Azóta valami fejlemény? Saját ötlet, vagy valahonnan valami használható?

Port Kennedy(Australia) 2011.09.21. 20:17:08

@wmiki: köszi a választ. Megnéztem, érdekes.
Egy gondom azonban van vele. Túlságosan radikális, túl drasztikus. Szerintem ez így a mostani állapotokat elnézve kivitelezhetetlen. Egy kőkemény agymosás és 3-4 generáció után talán át lehetne állni egy ilyesmire, de akkor is lenne olyan ember akinek nem tetszene a "rendszer". Mert mindig lesz olyan akinek több kell és még több és még több.
Többször átolvasgattam az oldalt, meg más topicokat is, de bevallom hogy 1-2 dolgot nem értek. (lehet hogy ezt tőlük kellene megkérdezni, de talán te is tudsz választ adni nekem)
Mi lesz az olyan munkákkal amit gépekkel nem lehet megcsinálni (van több száz foglalkozás amit mindig is emberi kézzel kell majd megcsinálni, vagy pedig az összes várost sci-fisen át kell építeni). Csak egy példa - a szennyvíz csatornák karbantartása. Oda kell egy ember aki nyakig a kakiban végigjárja. Ezt hobbiból nem sokan fogják vállalni. Lehetne még sorolni.
Illetve mi lesz a rendfenttartással, a börtönökkel, katonasággal. Mert lehet, hogy a gazdaságot át lehet állítani, de az erőszak sajnos a génjeinkben van.
Nagyon utopisztikus gondolat, hogy nem lesz majd több erőszak, bűnözés, háború. Ezt pár évtized alatt nem lehet kiírtani az emberekből.

Bocs hogy hosszú lett, remélem azért kapok választ :)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.09.22. 07:20:45

@Port Kennedy(Australia):
Az erőszak zöme a pénz/(magán)tulajdon/megélhetés miatt van.

Egy másik része pedig olyan frusztrációk/érzelmi megrekedések, elfojtások miatt, amik a múltban, gyerekkorban/előző életben alakulnak ki, és a mai társadalom (és oktatási rendszer) nem kezeli, nem helyez rá hangsúlyt, nem törődik vele.
Egy olyan oktatási rendszerben, ahol nem dogmákat magoltatnak, mint most, hanem tényleg az emberek FEJLESZTÉSére helyezik a hangsúlyt ott ez teljesen visszaszorulhatna.

Azt nem tudhatod, ki mit szeret csinálni.
Rendőr pl. nagyon sok gyerek szeretne lenni. A kérdés inkább az, hogy ki az aki tényleg megfelel erre a "munka"-ra.

Másrészt pedig én nem gondolkoznék a jelenlegi technológiában, mint pl. a szennyvízcsatorna...
Mert lehet, hogy 10-20 év múlva (az összeomlás után) teljesen máshogy lesznek ezek a rendszerek is megoldva.

Port Kennedy(Australia) 2011.09.24. 11:06:41

@wmiki: Az oktatási rendszerrel kapcsolatosan 1-2 dologban egyet értünk. (Pl. én annó mikor kijöttem a suliból érettségivel a kezemben fogalmam sem volt róla, hogy kell egy szerződést intézni, egy folyószámlát kezelni, azt viszont tudtam, hogy hogyan kell másodfokú egyenletet megoldani. Igaz hogy azóta soha nem kellett ilyet csinálnom. Na mindegy ez csak kis kitérő)
Az erőszakról viszont nem egyezik a véleményünk. Szerintem mindig akad majd olyan aki a könyebb utat keresi és egyszerűen elveszi ami a másé. Pl. ha lenne egy város közepén egy "ingyenpiac" ahol viszel amit látsz akkor is lenne olyan ember aki lusta lenne elmenni addig és inkább elvenné a szomszédjáét. (remélem ez követhető :) )
A rendőrös példa is sántít egy picit. Mert ha úgy nézzük az még viszonylag egy jó és érdekes szakma. Oda lesz jelentkező, mint ahogy tűzoltók is lesznek a veszélyek ellenére is. De mi van az olyan "alantas" munkákkal amit valaki csak kényszerből csinál, mert máshoz nem ért, mert benne ragadt stb.
Az, hogy LEHET hogy összeomlik a rendszer az egy dolog. De egy összeomlás után meg pláne nem lehetne drasztikusan új megoldásokkal ellátott településeken lakni.

Mondom még egyszer - az ötlet szimpatikus, de 10-20 éves távlatban abszolút kivitelezhetetlennek tűnik nekem

Port Kennedy(Australia) 2011.10.14. 16:08:42

Úgy látom kezd ellaposodni a téma. Miki - egy kérdés - az index az akkor most egy komolyan vehető minőségi oldal, vagy egy bulvárszemét? Mert az nem megy, hogy ha olyat ír amit tetszik akkor kirakom, ha meg olyat ami ellentétes a világnézetemmel akkor szemet hunyok felette

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.10.16. 09:13:08

@Port Kennedy(Australia): üdvözöllek a való világban...

itt így működnek a dolgok az autóversenyeken nem indulhatnak számológépek, és kávédarálók, a lóversenyek nem atombombákról szólnak, ha valaki tortát akar sütni, nem húsételek szakácskönyvet vesz elő.

Vannak az indexen jó cikkek is néha. Nyilván ÉN azt veszem elő, amit ÉN jónak tartok.
Találhatsz számtalan másik oldalt, ahol istenítik a tévedhetetlen tudományt, dicsérik a zseniális pénzrendszert, és... szapulják a vallást.

Itt a valóságban... a nol/index/bloghu oldalán nem található Fidesz-t elismerő cikk
www.youtube.com/watch?v=rMNzcH0ABwc

A szkeptikus blogokon pedig soha nem kételkednek a tudományban...

2012.12.21. 08:53:10

Na ennyit a világvégéről és a 2012-es Nagy Összeomlásról.
Persze van még pár óra, lehet reménykedni.
Kellemes karácsonyi ünnepeket.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.12.21. 09:25:04

@nagyjoco: :0
úgy érted a világbirodalmak egy nap alatt omlanak össze?
475.12.31.-én még mindenki boldogan verte a rabszolgáját, aztán 476.01.01.-én hirtelen mindenki meghalt és így ért véget a római birodalom, és ezért írják a történelem könyvekben, hogy 476-ban ért véget a római birodalom, mert pont január elsején történt a dolog, előtte pedig semmi jele nem volt?

:x elég érdekes elképzeléseid vannak a világról....

egyébként kifejtenéd azokat a társadalmi/gazdasági folyamatokat, amik arra utalnak, hogy nem ér véget a jelenlegi világrend?

felsorolnád azokat az országokat, ahol egyre nagyobb a jólét, egyre kevesebbet kell dolgozni, egyre több pénzért, miközben egyre olcsóbb az üzemanyag, az emberek pedig egyre elégedettebbek az őket irányító hatalommal?

köszi!

2012.12.21. 10:27:48

@wmiki: Miért kellene egyre nagyobb jólét? Már így is sokkal többet zabál a világ, mint amennyit a Föld elbír. Az évszázad végére lelegeljük az egész bolygót, haver, ha ez így megy tovább...

Körülbelül a tízszeresére növelném az üzemanyag árát. Tessék menni biciklivel meg gyalog. Népességszabályozás a fejlelen országokba, kötelező érvénnyel. Már így is túl sokan vagyunk.

Visszatérve a 2012-re, csupán annyi történt, hogy egy valójában nem is létező maja "jóslat" nem vált valóra.

A birodalmak össze fognak omlani, a maiak is, de ennek semmi köze ahhoz, hogy a maják 2012-ig számolták ki a saját naptárukat.

Mighty_Eagle 2012.12.21. 13:40:09

@wmiki: "felsorolnád azokat az országokat, ahol egyre nagyobb a jólét".

Kína, India -> két számjegyű növekedés évről évre. Az más kérdés, hogy ez még mindig csak azt jelenti, hogy a lakosság nagy része már jó eséllyel eszik legalább egyszer naponta, de akkor is fejlődés.
USA-> újra a 2008 előtti gazdasági növekedés.

Szerintem attól hogy Európa és benne Magyarország most egy lefele menő ciklusban van, máshol attól még lehet javulás. Sajnos nem mi vagyunk a világ közepe...

nemzetközi zsidóbérenc 2012.12.24. 02:14:29

@wmiki: "egyébként kifejtenéd azokat a társadalmi/gazdasági folyamatokat, amik arra utalnak, hogy nem ér véget a jelenlegi világrend?"

A világ egy főre jutó GNI-je folyamatosan növekszik.

http://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gnp_pcap_kd_zg&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&ifdim=region&tdim=true&hl=hu&dl=hu&ind=false

Szerinted úgy omlanak a gazdasági rendszerek össze, hogy közben növekednek?

"felsorolnád azokat az országokat, ahol egyre nagyobb a jólét, egyre kevesebbet kell dolgozni, egyre több pénzért, miközben egyre olcsóbb az üzemanyag, az emberek pedig egyre elégedettebbek az őket irányító hatalommal?"

Ilyen ország ritkán van. Ha egyre kevesebbet dolgozol egyre több pénzért, az biztos, hogy áremelkedéshez vezet: a benzin árához is.

Nem gondolod, hogy kicsit irreálisak az elképzeléseid a gazdaságról? Ha a kevesebb munka és több fizetés mellett csökkennie kéne a benzinárnak szerinted, akkor mivel magyarázod, hogy a magasabb átlagkeresetű országokban drágább a benzin?

Ha esetleg arra vagy kíváncsi, hogy vannak-e országok amelyek jobban élnek, mint pár éve, és a gazdaság növekszik, hát vannak:
Litvánia, Észtország, Csehország, Ausztria, Németország, Svájc, Kína, India, Szingapúr, Malajzia... és még sorolhatnám.

Angliában 2008 óta 47 pennyvel (160 forint) nőtt az óránkénti (!!!) minimálbér.

Napi 8 óra munkával heti öt napban jelenleg havi 990 fontot lehet keresni minimálbéren. 2008-ban ez az összeg még 916 font volt. A növekedés forintban kb. 24.000-nek felel meg. (A magyar havi minimálbér ennyi idő alatt 4.500 forinttal nőtt)

Ha ennyire az összeomlás szélén van a teljes világgazdaság, az angoloknak miből futja ekkora emelésekre?
süti beállítások módosítása